Valikteema

Valisin esimeseks valikteemaks E-portfoolio, kuna eelmisel aastal osalesin koolitusel, kus esmakordselt õpetati meile e-portfoolio koostamist Google Sites keskkonnas. Koolitusel keskendusime e-portfoolios oma digipädevuste välja toomisele, kuid vähem oli selgitusi, mis on e-portfoolio ja miks see on oluline/vajalik? Seetõttu valisin lugemiseks Jenson ja Treueri (2014) artikli „ Defining the E-Portfolio: What It Is and Why It Matters“.

Artiklis tuuakse välja, et e-portfoolio mõiste on tabamatu, kuna haridustöötajad ei ole selle ühises definitsioonis ühel meelel, sest selle olemus ja kasutusalad on väga erinevad. Mõned peavad seda elektrooniliseks failikapiks, hindamise vahendiks või digitaalseks multimeedia CV-ks. Teatud õpetajad määratlevad seda kui kursuse haldamise tööriista või õppeplatvormi. Oleme näinud kuidas on kõiki neid viise kasutatud, kuid kas need tabavad e-portfoolio olemust? (Jenson ja Treuer,2014).

Aastal 1996, kui Paul Treuer mõtles esmakordselt välja elektroonilise portfelli tööriista, tuvastas ta selle neli iseloomulikku omadust:

  1. E-portfooliod pidid olema kasutajate omanduses ja hallata.
  2. E-portfooliod tuli kasutada vastutustundlikult, jagades selektiivset ja läbimõeldud digitaalset teavet.
  3. E-portfooliod kavatseti kasutada kriitilise mõtlemise edendamiseks.
  4. E-portfooliod kavatseti kasutada elukestva õppe edendamiseks.

Treuer (2014) nägi algusest peale e-portfooliot vahendina, mis aitab õpilastel oma õppimist süvendada areneva veebi arenevas avatud võrgus. Kuid pärast seitseteist aastat kestnud e-portfoolio loomise ja juurutamise katset, ei ole nähtud tõendeid selle kasutamise kohta elukestva õppe edendamiseks. Õpilased kasutavad seda õppekava osana, kuid pärast ülikooliõpinguid enam ei kasutata. Miks?

Vastus on, et e-portfoolio eesmärk on raskesti mõistetav.

Ühel hetkel oma uurimuses jõudsid Jenson ja Treuer (2014) viie põhilise õppimisoskuse määramise tasemeni, mis eeldab mõtlemise ja iseseisvuse arendamist ning olles omandanud need kõik, on õppijal võimalik igal hetkel alustada ükskõik millises õpikogukonnas.

Alustades madalamast tasemest:

  • Koguda asjakohaseid materjale oma õpingute kohta.
  • Teadvustama oma käitumist, mis viiks õppimiseni.
  • Oma õpingutele tähenduse loomine väärtuste ja eesmärkide kontekstis.
  • Oma õpingute üle viimine uutesse situatsioonidesse.
  • Omandatud teadmiste rakendamine kogukonnas.

Olles oma e-portfooliot koostanud olid ka minul mitmed erinevad kasutusalad. Mul oli see mingil määral hoiustamise koht, teiseks jällegi CV, kus kajastasin oma koolitusi ning kolmandaks oma erinevate õppetegevuste kajastaja . Mul oli e-portfoolio koostamisel väljakutseks see, et 15 aastat olen pidanud analüüsima tegevusi lapsest lähtuvalt ning portfoolios kippus ka siiski minu enda tegevuse analüüsi olema vähem, pigem oli mida lapsed õppisid läbi minu organiseeritud tegevuste. Teadlikult pidin harjutama endas analüüsioskust endast lähtuvalt.

Mida ma varem ei teadnud ja mida Hans loengus ütles, et e-portfooliot on võimalik avalikustada osadena. Uurisin selle kohta kohe rohkem ning mulle väga meeldib selline lahendus. Kuna valdkondi, kus tegutsen on erinevaid ning siis saab vastavalt valdkonnale oma e-portfooliot jagada. Siiski pean tunnistama, et järjepidevat e-portfoolio täiendamise harjumust ei ole mul tekkinud. Kuid olen saanud nüüd erinevaid keskkondi avastades uusi mõtteid portfoolio koostamiseks ja muutmiseks ning artikli lugemine pani rohkem mõistma, miks see on oluline ja vajalik mulle.

Allikas

Jenson, J. D., & Treuer, P. (2014). Defining the E-Portfolio: What It Is and Why It Matters. Change: The Magazine of Higher Learning, 46(2), 50–57. https://doi.org/10.1080/00091383.2014.897192

Lisa kommentaar